Wednesday, August 20, 2014

Rezki Aidilfitri...

Alhamdulillah 26 ekor berjaya dihantar ke Batu Pahat...
Semuanya jantan...
Anggaran umur antara 7-11 bulan. Lingkungan berat antara 25-30 kg...


Thursday, February 13, 2014

hampas soya untuk ternakan...

Hampas soya untuk ternakan.. alhamdulillah hampir 7 tahun menjadikan hampas soya sebagai makanan tambahan kepada bebiri dan kambing di kandang nie...segalanya berjalan dengan baik.. kambing n bebiri membesar dengan sehat dan cantek.(xcaya dtg kandang tgok)hehe.beranak pinak cam biasa jer. tapi adalah campuran2 bahan lain..

pakai hampas soya nie memang menjimatkan kos makanan...selain untuk kambing dan lembu, soya nie sesuai jugak untuk arnab , ayam dan itik... burung puyuh pun ok.. sy dah cuba. anda bila lagi??


murah jer. 1 tong hanya RM 33..

sesiapa yang berminat untuk dapat kan hampas soya sila hubungi
rahman 0196874301

Friday, November 22, 2013

Dara bebiri untuk dijual.

Bebiri dara umur purata 3-9 bulan...
harga RM 400 seekor langsam ada 5 ekor..
dijamin baik..datang tengok dulu.. puas hati baru boleh beli..
InsyaAllah sangat berkualiti... sesuai sesiapa yang baru nak mulakan ternakan...

hubungi rahman 0196874301



Monday, May 20, 2013

BAJA TAHI KAMBING....


Kalau ada kawan2 yang nak baja tahi kambing, boleh datang ke kandang sy....
1 guni RM 3 . ada dalam 200-300 guni.

kalau datang isi sendiri, RM 1.50. Guni ada banyak kat rumah saya.. datang amek je...
sangat sesuai untuk tanaman getah, sawit , pisang dan lain-lain.....

Hubungi rahman: 0196874301.
lokasi kami di jasin melaka.

Sunday, May 19, 2013

MENU HARIAN MAKANAN KAMBING DIKANDANG SAYA..

Lama x update blog...sajer nak kongsi menu harian kambing/bebiri dikandang sy....hampir 7 tahun jugak sy gune menu nie.. alhamdulillah setakat nie, xde masalah. tumbesaran kambing ok jer..

Untuk makluman kawan2, ternakan sy nie makan tanggung 100%. xlepas pun. 24 jam atas kandang.
anggaran makanan sy nie untuk 100-130 ekor jer.

Pagi:



(hampas soya siap + napier)    (hampas soya 35kg-37kg = RM 10)

1.  campuran hampas soya n napier.

 -35-45 kg hampas soya.
- 3.5 kg PKP digaul bersama air bancuhan garam + molases(garam 2 genggam, molases 300gram, air agak2 dapat kembangkan PKP tue)
- vitamin viosfosmin plus 5 sudu.
* semua nie sy gaulkan bersama. Pastu campuran nie sy gaulkan plak bersama napier dlm anggaran 40kg-50kg.


Petang.

2. Daun sawit
- dlm 30 pelepah ukuran 8-10 kaki panjang lah. sy x mesin sawit nie. terus je gantung. kambing akan makan daun jer, lidi diorg akan tinggalkan.

sy amek masa dalam 2 jam untuk uruskan semua nie dari amek pelepah hinggalah bagi makan.

## menu nie tiada kajian dari segi saintifik. hehe. pakai belasah jer.  so far 6 tahun ok jer kambing/bebiri membiak n membesar.

Wednesday, December 12, 2012

Kelahiran sepanjang minggu nie...Alhamdulillah.




Sumenyer ada 7 ekor... Semoga membesar menjadi anak yang soleh dan solehah..:)
Ni trip untuk bulan 12 tahun 2012..ada 2 ekor lagi bakal beranak dalam seminggu dua nie..

InsyaAllah dijangka pada bulan Januari Tahun 2013 dijangka dalam 7-8 ekor ibu akan melahirkan anak.... Semoga sukses selalu...


PEJANTAN BIRI-BIRI UNTUK DIJUAL..

Saya nak tolak sekor pejantan bebiri....baka cros mcm2 nie..

Kualiti saya jamin baik... boleh datang tengok.. Umur baru 2 tahun 5 bulan.
Sebab nak jual, dah lama sangat pakai.... Kambing nie dah ada dua generasikat kandang sya.. takut kawen ngn anak dia semula.
Kebetulan dah ada baka pelapis nie...
Kat kandang saya ada 5 baka pelapis jantan...Jomlh jalan2 datag tengok untuk mengeratkan siratulrahim dikalangan penternak2 kambing:)
Berat.. sy xpernah pulak timbang.. tapi agak2 lebih  50 kg nie...
Harga RM 1200

Kalau berinat hubungi rahman: 0196874301