SH AGRO FARM SDN. BHD.

SH AGRO FARM SDN. BHD.

Thursday, December 2, 2010

Susu Alternatif Untuk Anak Kambing..


Sebelum nei saya ada post berkenaan kambing yang beranak kembar empat.. of course lah isu yang timbul masalah susu xcukup..
So ari tue adalah pergi jabatan veterinar . cadang nak beli susu untuk anak kambing. yang RM 15 sekilo tue.. pegawai kat situ cadanglkan saya wat susu untuk anak kambing nie sendiri. menjimatkan dan berkhasiat berbanding susu yang beli nie. pegawai ni tunjukkan cam ner nak wat rumusan untuk baby kambing nie..
Campurkan
1) 1 liter air
2) 2 KUNING telur(yang putih telur tue ko makan)
3) 1 sudu madu
4) 100 gram susu tepung
(dutch lady, everyday, or susu tepung yang lain. Anlene x digalakkan sebab sesuai untuk nenek kambing jer.hehe. bukan baby kambing.)
Tapi kadang2 saya ejas sendiri lah rumusan tue.. kurangkan susu sikit, maklumlah nak jimatkaan kos...
saya bagi shari 4 kali untuk anak kambing yang baru lahir nie.. bile dah agak besar sikit, kurangkan pada 3 kali. so far saya guna rumusan nie , kambing ok jer(sebab belum ada yang mati keracunan lagi)

No comments:

Post a Comment